kumalogo

KUMA:n kauppa

Osta KUMA:n virallisia tuotteita Spreadshirtin KUMA-kaupasta täältä.

Blogi

Yhdistystoimintaa harrastamassa

  Yhdistyksen toiminnan tarkoitus? Mitä se on? Miksi yhdistys on perustettu, mitä sillä halutaan sanoa? Keski-Uudenmaan Manga ja Animeyhdistyksen (myöhemmin tässä artikkelissa käytetään vain sen lyhennettä KUMA) toiminnan tarkoitus on ainakin yhdistyksen säännöissä (2 §) kuvattu näin: "Yhdistyksen tarkoituksena on edistää japanilaisen animen (animaation) ja mangan (sarjakuvan) tuntemusta Suomessa ja pääasiallisesti yhdistää Uudellamaalla asuvia henkilöitä yhteisen japanilaisen anime- ja mangaharrastuksen puitteissa kehittämällä harrastusmahdollisuuksia." Mitä se sitten tarkoittaa? KUMA on järjestänyt erilaisia tapahtumia, viimeaikoina eniten allnightereita ja toisiamme on nähty myös muutaman muun tapaamisen merkeissä. Biitsimiitti pidettiin ja vesimeloneille annettiin kyytiä! Allnighterit ovat saaneet hyvää suosiota, vuodenajasta - ja tarpeeksi aikaisesta ilmoittelusta riippuen paikalla on ollut pitkälle toistakymmentä aktiivista asian harrastajaa. Hyvä näin. Mutta riittääkö tämä yhdistyksen tarkoituksen toteuttamiseksi? Olemmeko saavuttaneet sen mitä olemme halunneet? Tilakysymyksestä johtuen allnightereita on pidetty lauantaisin, kolmen kuukauden välein. Se on pitkä aika siinä välissä, sen voi kuluttaa tietenkin tekemällä muita asioita, harrastelemalla joko yksin tai pienemmässä piirissä. Mutta tarvitaanko siihen yhdistystä? Jos mielessäsi olet sitä mieltä että kaikkihan tässä on hyvin ja vanha parta turajaa omiaan niin kannattaa lopettaa lukeminen tähän.  Nähdään seuraavassa Allnighterissa! Hymyillään kun tavataan ja pidetään hauskaa yhdessä.   Jatkuu...    

REDLINE ja miksi SkyWay hehkuttaa sitä aina välillä.

KUMAn viime naitterissa pyöritettiin Redline, jos sitä sattui katsomaan tai vilkaisemaan niin ihmetteli varmaankin mikä ihme siinä on ideana, miksi katsoa semmoista. Koetan sitä tässä selventää hieman. Ensin lyhyttä esittelyä: REDLINE (2009) on japanilainen animaatioelokuva. Madhousen tuottama ja Takeshi Koiken ensimmäinen ohjaajannäyte. Ääninäyttelijöinä pääosissa Takuya Kimura, Yu Aoi ja Tadanobu Asano. Elokuva oli tuotannossa muikeat seitsemän vuotta ja siihen tehtiin 100 000 käsinpiirrettyä kuvaa! Öhöm. Redline ei ole "hyvä" elokuva, ei missään nimessä. Se on myös hyvin pienelle yleisölle päällisin puolin suunnattu, punk-rock henkinen autokaahailu tulevaisuudessa ei ole ihan kaikkien juttu. Elokuvan hyvinkin köykäinen juoni on ytimekkäästi "päähahmo haluaa voittaa Redline nimisen kisan" ja kaikki muu onkin sitten enemmän tai vähemmän kontrolloitua kaaosta. Redline on lopulta ennen kaikkea animaatio animoimisen ilosta, taidetta taiteen vuoksi, audiovisuaalinen pläjäys ilman sen syvällisempää merkitystä ja tästä syystä minä itse graafikkomuusikkonörttinä siitä niin paljon pidänkin. Elokuvaan on selvästi käytetty aikaa, hikeä ja sydänverta on vuodatettu, senverran kaunista katsottavaa meininki on. Koko ajan. Taustat eivät ole 3D kikkareita tai staattisia photoshopattuja valokuvia, ajoneuvot eivät ole nykyanimesta tuttuja tönkköjä 3D pökkelöitä, hahmojen monimutkaisimpia liikehdintöjä ei ole budjettisyistä tehty 3D ohjelmassa eikä animaation taso tipu vähemmän tärkeissä kohtauksissa vaan laatu pysyy vakaana. Kaikki animaatio hahmoista autoihin on tehty käsin, alusta loppuun ja se juuri on tämän teoksen ydin. Redline on taideteos, luokittelisin itse jopa niinsanotuksi korkeammaksi taiteeksi perustuen hieman vanhempaan käsitykseen taiteesta joka juonsi merkityksensä puhtaasta taidosta. Redline on nimenomaan taidonnäyte, vanhaa hyvää vaikeimman kautta tehtyä animaatiota joka nykypäivänä on liian harvassa kaikkien mahdollisten syiden ansiosta. Se ei varmasti iske kaikkiin, mutta silti suositan sen katsomista. Elokuvassa tapahtuu koko ajan ja soundtrackin teknohevijuntta pitää adrenaliinin suonissa loppuun asti. Jos Daft Punkin Interstella 5555 omaa paikan sydämmessä niin tämäkin saattaa iskeä. Redlinessä pääosassa on animaatio, Interstellassa musiikki, molemmat tapauksia omilla tahoillaan. Myöskin sivuhuomautuksena: jos Nintendon F-Zero pelisarja on tuttu niin Redlinessä on hyvinkin samankaltainen ylivedetty ja kuuhunammuttu maailma taustalla, hyvät vibat :D Lisää infoa englanniksi http://en.wikipedia.org/wiki/Redline_(2009_film) Ja sitten vielä traileri http://youtu.be/j9fhQVMzlC0 Nyt on hehkutettu, ehkä myös selvennetty, onneksi lyhyesti. Kiitän ja kumarran. 

Pääsiäisnaitteri 6.4

Tämä päivitys tulee hieman jälkikäteen, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan! Vuoden ensimmäisessä naitterissa oli ohjelmassa muun muassa munien maalausta, sushin pyöritystä ja tietenkin animea. Myös pelaamisesta innostuttiin entistä enemmän ja joiltain taisi jäädä animen katselu vähäiseksi, mutta ei se mitään! Naittereiden tarkoitushan on yhdessä tekeminen ja muu on vain ekstraa!   Sushin tekemiseen kului yllättävän paljon aikaa, mutta maistui ja kaikki meni!   Perinteen mukaan naitterissa maalattiin pääsiäismunia, mikä oli illan odotetuin kohokohta. Kumalaisten käsissä syntyi mitä mielikuvituksellisimpia tuotoksia. Valmiista munista ei valitettavasti ole kuvia, mutta Kuman twitterissä on yksi otos munien maalaamisesta.

Tuulen laakson Nausicaä

Kuva kertoo kaiken :D KUMA kävi kurkistamassa Nausicaän Orionissa. Allekirjoittaneelle ensimmäinen kerta kun kyseinen kuva tuli nähtyä, oli erittäinen hyvä kokemus. Tarina, visuaalinen toteutus ja pikanttina lisänä vanha syntikkamusiikki iski jok'ikiseen oikeaan hermoon. Suosittelen siis, Orionissa pyörii tänä kesänä Ghiblin elokuvien sarja ja KUMA tulee varmasti visiteeraamaan muitakin tuotantoja :)

Hanami Roihuvuoressa

Vuotuinen kirsikankukkien katselujuhla sattui tänä vuonna äitienpäiväksi mikä omalta osaltaan karsi selvästi KUMAlaisten osallistumisintoa, mutta juhla tulee pitää silloin kun kukat ovat puissa, eikä kalenterin ja muiden tapahtumien aikataulujen mukaan. Tänä vuonna kukkaset olivat jopa melkein samaa mieltä järjestäjien kanssa aikataulun onnitumisesta. Seuraava viikonloppu olisi saattanut olla jo liian myöhään. Itse juhlan ohjelma noudatti tuttua kaavaa, mukaanlukien kymmenien minuuttien jonotus ennen ruokailua.. :) Juhla huipentui osaltamme sushi-lounaaseen läheisessä sushibaarissa. Allekirjoittanut jätti sitten kameran akun lataamatta joten kuvasaldo jäi erittäin vähiin, ohessa kuitenkin pari kuvaa Kumalaisista kirsikankukkien äärellä.  

TERA-ekskursio

  TERA Online. Tuo korealainen mmorpg joka on saanut paljon kohua aikaiseksi sensuurinsa vuoksi. Me länsimaalaiset kun emme kestä verta, nännejä ja pantsuja samoissa määrissä kuin itämaiset lajitoverimme. Siitä huolimatta KUMA on liittynyt kyseisen pelin valloitukseen. "Kuma"-kilta Teraan perustettiin 28.4.2012, eli jopa ennen pelin virallista julkaisupäivää 3.5.2012. KUMAssa on vain edelläkävijöitä :). Perjantai ilta menikin isojen, vahvojen, nopeiden, pelottavien pomo-luonteisten vihollisten kukistamisessa. Kyseisiä monstereita vain ei ihan helposti murhata, peli itse suosittelee viiden hengen ryhmiä niistä hengissä selviämiseen. Lähdimme siitä huolimatta kolmen hengen voimin kyseisiä urotöitä tekemään. Emmi ”Alyn” (Emilyn), Rami ”Batkey” (Hinamari) sekä minä, Laura ”Mayumi” (Dawniel) kiemurtelimme näiden jättiläisten jaloissa hyppien, ryömien ja aika ajoin pyörtyen, samalla kuitenkin loitsua toisen perään heitellen pikkuhiljaa elämäpisteitä alentaen. Tuntien kuluttua selvisimme kuitenkin voittajina monen jättiläisen tappaneena ja maukkaat palkinnot odottivat (rahaa, kokemuspisteitä, sekä välillä jopa hyödyllisiä esineitä). Näin sankarimme pääsivät rankan päivän jälkeen hyvin mielin lepäämään, seuraavana päivänä uusia seikkailuja etsimään. Jos haluat liittyä mukaan seikkailuun, pelin kotisivut löytyy osoitteesta http://tera-europe.com. Kuma-kilta sijaitsee serverillä ”Velik (PvE) EN-EU”, lisää meidät kaveriksesi ja huutele pelissä kutsua, tai liity IRC-kanavallemme #kuma@b2irc.net ja mainitse liittymishaluistasi siellä. Ensi seikkailuun!

Yomecolle - virtuaaliset morsiamet osa 1

Kuten kaikki olemme oppineet, japanilaiset ovat aina askeleen edellä muita. iOS- ja Android-laitteille on kehitetty ohjelma joka kantaa nimeä Yome Collection eli morsiankokoelma. Nimensä mukaisesti ohjelmassa kerätään morsiamia, mutta japanilaiseen tapaan kaksiulotteisia sellaisia. Morsiamet ovat lähes kaikki Japanissa suosittujen anime-sarjojen hahmoja, ja valikoimaa löytyy tällä hetkellä yli 60 hahmon verran. Morsiamien kanssa voi keskustella ja hahmojen alkuperäiset ääninäyttelijät ovatkin antaneet äänensä peliä varten tehtyihin repliikkeihin, näin vedoten voimakkaasti kaltaiseeni ääninäyttelijäfaniin. Morsiamien päätä voi paijata, heitä voi suudella ja heille voi antaa lahjoja. Morsiamille voi myös kirjoittaa lyhyitä viestejä ja heille voi antaa lahjoja. Kaikki toimenpiteet nostavat kiintymyspisteitä joita keräämällä puolestaan saa lahjoja joita voi antaa morsiamilleen. Ohjelma ei maksa mitään, mutta pohjautuu vahvasti "pay to win" -periaatteeseen. Uusia repliikkikortteja voi ostaa sekä kiintymyspisteiden keräämisen yhteydessä saatavilla ilmaiskolikoilla tai sitten oikealla rahalla saatavilla kolikoilla. Kuten olettaa saattaa, ilmaiskolikoita kertyy hitaasti mutta rahaa pikkuisen maksamalla uusien repliikki korttien avaaminen käy helpoksi. Hyvin tyypillinen mutta tehokas tapa kerätä rahaa kasuaalipelaajilta, ja kukapa ei haluaisi kuulla enemmän rakkaan morsiamensa ääntä pikkusijoituksella. Repliikkikortin avaaminen maksaa 50 jeniä. Pienelläkin japaninkielen taidolla pääsee pelistä jyvälle mutta neuvon mielelläni asiasta kiinnostuneita. Jos asennatte ohjelman itse, käyttäkää silti esittelijätunnustani (招待ID) 5ygX9H kiitos!

Kolmas kerta toden sanoo (versio 4)

Tämä on www3, eli neljäs kyhäelmä KUMAN kotisivuista. Historiaa: 1. versio oli phpBB2-kyhäelmä jossa foorumit eikä paljon muuta 2.0. versio pääsi jo betavaiheeseen, mutta on silti edelleen oli Se Kotisivu yli 4 vuotta. 3.0, eli www2.kumauta.fi rakennettiin hyvällä maulla mutta sen rakentelu keskeytyi ongelmiin foorumien integraatiossa. 4.0, eli www3.kumauta.fi pääsi vauhtiin uudella leiskalla ja koska foorumit heivattiin takaisin anikiin, ei esteitä tämän onnistumiselle ole toistaiseksi tiedossa. Matemaatikot voivat tästä lähteä rakentelemaan todennäköisyyksiä, mutta eiköhän tämä vielä tänä vuonna...
Subscribe to Blogi